PENGENALAN
Tanah air kita, Malaysia, merupakan sebuah negara yang unik dan
berbilang kaum, sensitif dari segi hubungan etniknya. Walaupun terdapat
negara-negara lain di dunia yang mempunyai komposisi etnik yang berbilang kaum
dan bangsa, namun kekayaan dan keunikan Malaysia dari segi itu adalah amat
berbeza dan cukup mantap. Hal ini, disebabkan oleh perkembangan ekonomi dan
sosiologi masyarakat serta budaya di Malaysia adalah berkait rapat dengan
peristiwa bersejarah yang boleh dijejaki sejak 2000 tahun yang lalu. Sejak
Zaman Pengaruh Hindu-Buddha sehinggalah ke Zaman Penjajahan British, negara
kita sudah banyak berevolusi dan matang dari segi sosiologi dan hubungan etniknya.
Dalam negara pelbagai etnik seperti di Malaysia, pemahaman terhadap pelbagai
budaya ini amatlah penting bagi menjamin perpaduan dan keharmonian kaum
sepanjang masa.
Menyedari hakikat itu, kajian hubungan etnik di negara kita amatlah
penting, bukan sahaja untuk memahami cara hidup, kebudayaan dan sejarah sesuatu
kaum di negara kita malahan untuk mengekalkan dan mengukuhkan perpaduan kaum
itu sendiri. Perkembangan hubungan etnik di negara kita sangatlah dinamik.
Apabila kita mengimbas komposisi kaum di negara kita pada zaman pra-merdeka,
kita boleh melihat bahawa komposisi utama kaum di negara kita di dominasi oleh
tiga kaum utama iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Selepas pembentukan gagasan
Malaysia, kemasukan negeri Sabah dan Sarawak telah mempengaruhi dan mewarnai
lagi perkembangan hubungan etnik di negara kita.
Kemajmukan masyarakat ini yang berbilang kaum ini membawa banyak
cabaran kepada rakyat Malaysia. 'Rambut sama hitam hati lain-lain' adalah
peribahasa yang tepat jika kita membanding satu individu dengan yang lain.
Inikan pula apabila kita membanding satu kelompok manusia dengan kelompok lain
yang berbeza warna kulit, bahasa dan agama. Peristiwa hitam seperti kejadian 13
Mei 1969 dan rusuhan Kampung Medan mengajar kita tentang satu perkara penting.
Perpaduan kaum merupakan satu elemen yang wajib untuk mengekalkan keamanan
sesebuah negara. Oleh yang demikian, kerajaan sentiasa meletakkan perpaduan di
tempat pertama dan perkembangannya adalah selaras dengan pembangunan negara.
MAKSUD ISU PERPADUAN DAN PERKAUMAN
Perpaduan
Perpaduan bermaksud suatu proses yang menyatupadukan anggota
masyarakat dan negara seluruhnya melalui ideologi negara supaya tiap-tiap
anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta satu
perasaan kebangsaan bersama di kalangan mereka. Selain itu, Perpaduan
masyarakat merupakan sebahagian yang penting daripada perpaduan negara. Oleh
itu adalah mustahak bagi kita meneliti latar belakang dan ciri-ciri masyarakat
majmuk di negara kita.
Perkauman
Perkauman pula bermaksud isu-isu yang melibatkan hubungan antara
kaum dalam aspek penggunaan bahasa, dimensi agama, tingkah laku sosial,
perlakuan fizikal, sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan dan literatur,
rasisme dan seumpamanya. Dalam konteks Malaysia, isu-isu sensitif pula membawa erti
isu-isu yang melibatkan perkara-perkara yang sensitif dalam Malaysia berkaitan
dengan hak-hak keistimewaan Melayu, status Bumiputera, kontrak sosial, bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan, sistem kuota dan perkara-perkara stereotype.
Isu-isu ini tidak boleh dibahaskan, didebatkan atau dibincangkan
secara terbuka kerana ia akan membawa kepada api permusuhan hasil daripada
perasaan kurang senang dan tidak berpuas hati. Isu-isu sensitif ibarat api
dalam sekam yang menyala dalam diam-diam hingga boleh membawa kepada kebakaran.
Ini juga adalah salah satu sebab yang bakal membawa kepada insiden konflik atau
pergaduhan antara kaum. Isu-isu perkauman dan isu-isu sensitif juga melibatkan
perlakuan memperlekehkan dan merendah-rendahkan kaum lain serta mempertikaikan
hak orang lain. Termasuk juga dalam ruang lingkup tafsiran isu perkauman dan
isu sensitif ialah ucapan, perbuatan, perkataan, penerbitan atau sebarang cara
yang boleh ditafsirkan sebagai kecenderungan menghasut.
Isu-isu perkauman dan isu-isu sensitif boleh menggugat perpaduan
dan kesepakatan antara kaum, mewujudkan huru-hara dan ancaman ketenteraman
awam, mencetuskan konflik dan perselisihan kaum dan konflik antara agama,
mewujudkan suasana prejudis, prasangka, dan hubungan tidak baik antara kaum, menghilangkan
semangat toleransi, menimbulkan suasana tidak aman serta mengurangkan
persefahaman bangsa berbilang kaum. Kesemua elemen-elemen negatif ini akan
mengganggu-gugat keharmonian hubungan antara kaum sehingga menjejaskan
perpaduan, menghilangkan kesedaran tentang kepentingan hubungan antara kaum,
merencatkan keselesaan rakyat pelbagai kaum agar dapat hidup dengan harmoni dan
mengusutkan hubungan interaksi antara agama dan budaya.
PUNCA ISU PERPADUAN DAN PERKAUMAN
Dewasa ini, kita dikejutkan dengan pelbagai berita yang kurang enak
mengenai perpaduan kaum yang semakin tipis akibat politik dan peselisih
kefahaman. Perpaduan ialah kerjasama atau hubungan yang erat dalam pelbagai
kaum atau etnik. Kaum pula membawa maksud sesuatu bangsa yang memegang adat, agama
dan cara hidup yang berlainan. Suatu masa dahulu, Malaysia pernah diiktiraf
sebagai antara Negara yang unik kerana dasar hubngan kaum yang erat.Punca isu
perpaduan dan perkauman ialah dari aspek individu dan kerajaan.
1.Aspek Individu
Keretakan perpaduan kaum selalu berpunca daripada individu sendiri.
Apabila seseorang terpengaruh dengan kata-kata palsu wartawan yng dahaga akan
maklumat sensasi, mereka akan cepat mempercayainya lalu bermulalah adegan
bermasam muka dengan individu lain. Dengan alasan individu tersebut menyokong
fakta yang salah tanpa mengkaji terlebih dahulu kebenarannya. Akibatnya
individu tersebut mula bersikap dingin dengan orang yang mempunyai pendapat
yang berlainan. Mereka juga tidak mahu terlibat dalam sebarang aktiviti yang
berkait dengan perpaduan seperti gotong-royong, majlis amal, dan mesyuarat
balai. Hal ini kerana, mereka bimbang akan pendapat yang bercanggah akan
memburukkan lagi keadaan. Selain itu, mereka sengaja tidak mahu mendengar
kata-kata individu dengan pendapat mereka yang pelbagai mengenai isu semasa.
Mereka khuatir akan berlaku perbalahan hanya kerana hal yang remeh temeh.
2.Aspek Kerajaan
Pihak kerajaan juga merupakan antara penyebab utama kemeruduman
perpaduan kaum. Isu politik, isu rakyat dan isu perkauman yang terpapar di kaca
televisyen dan dada akhbar sering dikaitkan dengan kegagalan kerajaan membentuk
Negara yang penuh perpaduan. Kesannya, kawalan keselamatan Negara dipandang
rendah dan semakin longgar. Tambahan pula, Negara akan menjadi huru hara dengan
perhimpunan haram dan perbalahan akibat daripada perpaduan yang semakin pudar.
Masihkah kita ingat pada tarikh 13 Mei 1969? Ia merupakan tarikh
berdarah buat tragedi rusuhan perkauman yang menyedihkan ramai pihak. Selepas
47 tahun ia berlaku, terdapat tanda-tanda yang ia akan berlaku sekali lagi.
Tragedi ini bukan sahaja menyebabkan hilangnya perpaduan kaum tetapi juga
kehilangan nyawa orang tersayang. Sebagai generasi Wawasan 2020, marilah kita
berikrar dengan Rukun Negara iaitu Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan kepada
Raja dan Negara, Keluhuran perlembagaan dan kesopanan serta kesusilaan. Marilah
kita berpegang pada pepatah lama “Bersatu kita teguh, Bercerai kita Roboh ”.
AKIBAT ISU PERPADUAN DAN PERKAUMAN
Ekonomi menjadi mundur
Akibat yang amat nyata apabila berlaku perbalahan dalam kalangan
masyarakat sudah pasti menjejaskan pertumbuhan ekonomi dan kemajuan negara.
Ekonomi ialah tiang seri dan pasak kekuatan kepada sesebuah negara. Tanpa
sokongan ekonomi yang mapan, kemajuan negara akan terbantut. Apabila kita
menoleh kepada negara-negara yang aman, seperti Jepun, Norway, dan Hong kong, justeru potensi ekonomi mereka
berjaya dibangunkan sehingga menjadi kuasa ekonomi yang tersohor. Sesungguhnya,
Malaysia juga tidak terkecuali sekiranya acuan perpaduan berjaya direalisasikan
dalam kalangan rakyat pelbagai kaum
nescaya potensi ekonomi negara bertuah ini dapat dimanfaatkan.
Kita hendaklah menjadi rakyat yang berfikiran rasional dan dingin
dalam menghadapi sesuatu masalah. Kita perlu bersatu di bawah panji-panji
negara yang berdaulat dan merdeka. Sesungguhnya, kita wajar menilai semula akan
harga kemerdekaan dan kebebasan yang kita kecapi kini adalah terlalu mahal.
Demi negara, kita hendaklah menyanjung tinggi kedaulatan watan dengan
menghayati sedalam-dalamnya wadah. Kita khuatir akan kesudahannya, kalah jadi
abu menang jadi arang apabila berbalah sesama kita.
ISU DAN CABARAN PERPADUAN DAN PERKAUMAN
1. Peristiwa 13 Mei 1969
Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku
dan kemuncak masalah perpaduan di Malaysia. Tragedi ini yang mengakibatkan
kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan
"Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah
negara Malaysia.
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta
ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan
soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu),
kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan orang
bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang
ingin mendapatkan faedah daripadanya dalam pilihanraya.
Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang dianggotai oleh
UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen walaupun masih
berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti
pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang
dimenangi Parti Perikatan dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada
89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.
Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik
(DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat
manakala PAS menang 12 kerusi. Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam
pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka dengan berarak pada 11 Mei 1969.
Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman.
Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan (identiti mereka tidak dapat
dikenal pasti) telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu
perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya
Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina
berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada
kejadian tersebut.Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina
dari Parti Tindakan Demokratik dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit
polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur.
Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang ditetapkan dan melalui
kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di situ. Sesetengah penunjuk
perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan sebagai simbol menyapu keluar
orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang lain meneriak slogan mengenai tengelamnya
kapal Perikatan.
2. Perkauman Dalam Politik
Politik perkauman bermaksud politik yang berunsurkan memperjuangkan
sesuatu etnik atau kepentingan sesuatu kaum sahaja. Politik perkauman adalah
bersifat racist kerana parti politik yang memperjuangkan idelogi ini terlalu
melebihkan sesuatu kaum daripada kaum lain. Perkongsian kuasa hanyalah sekadar
nama dan jenama yang sudah lama tidak dipraktikkan. Realiti politik di Malaysia
pula sememangnya amat sukar untuk elak daripada isu dan politik perkauman. Di
Malaysia amnya parti yang telah lama mendominasi kerajaan iaitu Barisan
Nasional semakin hilang populariti bukan kerana ideologi mereka tidak dapat
diterima oleh masyarakat tetapi hakikatnya idelogi mereka telah dirosakkan oleh
mereka sendiri. Ideologi dan prinsip asal politik perkauman adalah perkongsian kuasa
yang adil dan seimbang. Namun begitu, apabila masyarakat sendiri melihat
perkongsian ini sudah tidak lagi seperti idea penubuhan asas apabila hanya kaum
tertentu yang jauh lebih daripada kaum-kaum lain dalam gabungan ini maka
idelogi asas mereka sudah dicacatkan.
Keadaan ini menyebabkan masyarakat zaman moden melihat politik
perkauman adalah satu politik tanpa ideologi. Mereka adalah generasi baharu
yang melihat situasi terkini dan tidak mampu untuk merasai idea penubuhan asas
yang dicetuskan sejak zaman nenek moyang mereka. Hakikat ini tidak sahaja
berlaku kepada parti Barisan Nasional,malahan turut berlaku kepada parti-parti
yang ada di Malaysia. Sebagai contoh, Parti tindakan demokratik (DAP) walaupun
perjuangan parti ini tidak berasaskan kaum,namun parti ini didominasi oleh kaum
cina dan masih memperjuangkan hak orang cina. Ini jelas menunjukkan bahawa
parti ini masih mengutamakan kepentingan sesuatu kaum.
3. Perkauman dalam Pendidikan
Pendidikan adalah merupakan salah satu elemen penting dalam pembentukan
sebuah negara bangsa. Bentuk pendidikan yang lahir akan menentukan sama ada
agenda nasional dapat dicapai atau tidak. Jika sistem pendidikan berbentuk
perkauman, maka perkaumanlah penyudahnya.
Setakat ini, hanya Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia ini
yang mempunyai pendidikan pelbagai mengikut kaum atau vernakular. Inilah yang
selalu dicanangkan oleh golongan tertentu sebagai salah satu kekuatan Malaysia.
Kita boleh lihat apabila kerajaan menyuarakan untuk menyeragamkan sistem
pendidikan berasaskan konsep 1Malaysia, tanpa menafikan hak-hak kaum lain
mendapat pendidikan ibunda mereka, serta-merta golongan ini akan membuat
laporan polis dan menuduh kerajaan yang bukan-bukan.
Ini adalah tolak ansur yang mesti dihargai. Orang Melayu dan bumiputera
tidak ada sekolah mereka sendiri, yang ada ialah sekolah kebangsaan untuk
semua. Sistem inilah yang dipraktikkan di seantero dunia. Jika adapun sistem
pendidikan perkauman, ia telah lama dihapuskan. Semua bentuk pendidikan
diseragamkan demi mencapai matlamat nasional. Contohnya, Thailand, Indonesia
dan negara-negara maju yang lain.
Kita perlu berfikir jauh ke hadapan walaupun pahit untuk diterima.
Setelah 52 tahun merdeka, sistem pendidikan kita masih belum merdeka dan
terbelenggu. Setiap kaum masih leka dalam kepompong sistem pendidikan
masing-masing. Orang Melayu masih percaya kepada sistem pendidikan kebangsaan
untuk semua, tetapi tetap dengan sistem perkauman, India dengan cara India dan
Cina dengan cara Cina. Kehidupan kita sebenarnya semakin jauh dan terasing.
Akibatnya, lahirlah golongan yang meletakkan kepentingan kaum di
hadapan berbanding kepentingan nasional. Bahasa kaum sendiri lebih didaulatkan
berbanding bahasa kebangsaan. Kita boleh mengambil contoh kedudukan bahasa
Melayu di sekolah jenis kebangsaan. Bahasa Melayu hanya diajar tiga kali
seminggu berbanding dengan bahasa Cina yang diajar setiap hari. Ini tidak
termasuk matapelajaran lain seperti Matematik, Sains, Kemahiran Hidup,
Pendidikan Moral, Sivik dan Kajian Tempatan yang turut diajar dalam bahasa yang
sama.
CARA PENYELESAIAN ISU PERPADUAN DAN PERKAUMAN
1 1. Konsep 1 Malaysia
Diperkenalkan
oleh Datuk Seri Mohd Najib pada 3 April 2009. Konsep 1 Malaysia ini memberi
aspirasi untuk memperbaiki hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat
menjalin perpaduan yang lebih erat. Konsep ini juga akan mewujudkan sebuah
kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat sebagaimana
slogan Perdana Menteri iaitu “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.”.
Untuk mencapai kemajuan bagi negara, sikap
penerimaan antara kaum membawa kepada perpaduan yang utuh perlu diamalkan.
Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan dengan
lebih lancar.
2 2. Pendidikan
Persefahaman kaum juga dapat dipupuk secara berkesan
menerusi pendidikan. Antara langkah yang dilakukan ialah dengan penubuhan
sekolah wawasan. Sekolah wawasan merupakan tempat yang terbaik untuk memulakan
proses integrasi antara kaum. Sekolah wawasan menyediakan ruang dan peluang
untuk murid-murid pelbagai kaum berinteraksi secara langsung kerana mereka
berkongsi kantin, padang permainan, dewan dan kemudahan lain di sekolah. Mereka
berpeluang untuk saling mengenali dan memahami antara satu sama lain. Dengan
itu, mereka akan membesar dengan sikap toleransi dan hormat terhadap budaya dan
agama kaum lain. Tegasnya, sekolah wawasan mampu memupuk persefahaman kaum dan
seterusnya mempercepat integrasi nasional.
3. Pelaksanaan
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
Mampu mewujudkan keharmonian rakyat serta negara.
PLKN dapat memupuk perpaduan nasional. Melaluinya, remaja pelbagai kaum akan
ditempatkan bersama di bawah satu bumbung. Mereka akan bekerjasama untuk
menjalankan aktiviti bersama-sama, berinteraksi dan bergaul mesra. Dengan itu,
mereka akan terdedah kepada corak hidup masyarakat majmuk Malaysia secara
mendalam. Persefahaman yang lebih erat akan memupuk perasaan kekitaan. Selain
daripada kerajaan yang bertanggungjawab mengekalkan keharmonian negara,
masyarakat sendiri perlu turut memikul peranan penting dalam menjamin
keharmonian negara berkekalan.
PENUTUP DAN KESIMPULAN ISU PERPADUAN DAN PERKAUMAN
Sebagai penutup, topik yang dibincangkan iaitu “isu perpaduan dan
perkauman kaum”, kita dapat lihat dimana banyak masalah akan timbul ekoran
tidak wujudnya persepakatan padu di antara kaum. Sejak Negara kita mencapai
kemerdekaan sejak 59 tahun lalu, banyak cabaran dan dugaan yang telah dilalui
oleh negara dan yang paling utama diantaranya adalah mewujudkan perpaduan
dikalangan kaum yang pelbagai ini. Peristiwa hitam 13 Mei 1969 dan peristiwa
penjajah inggeris yang membuat dasar pecah dan perintah haruslah diambil
sebagai pengajaran dalam mewujudkan persepakatan diantara kaum. Semua
masyarakat haruslah berganding bahu dalam membantu mewujudkan Negara yang
harmoni. “Malaysia truly Asia”.
Hubungan etnik yang mantap sangat perlu dalam kalangan rakyat
sesebuah negara yang mempunyai kepelbagaian dari segi agama, bahasa, budaya dan
etnik. Persoalan hubungan etnik, perpaduan dan integrasi amat penting bagi
mewujudkan kestabilan politik dan seterusnya pembangunan negara berjalan rancak
tanpa sebarang gangguan. Perpaduan dan Integrasi penting supaya tenaga negara
dapat disalurkan kepada memajukan negara daripada digunakan untuk
menyelelsaikan masalah yang wujud daripada kepelbagaian etnik.
Hubungan etnik juga merupakan perkara yang sangat penting bagi
masyarakat Malaysia yang bersifat majmuk. Hubungan etnik ini akan melahirkan
masyarakat Malaysia yang harmonis, saling bekerjasama dan bersefahaman dan
sentiasa menghayati perjanjian sosial yang telah dipersetujui sejak awal
kemerdekaan lagi.
Usaha-usaha perlu diambil secara berterusan bagi memastikan hubungn
etnik di Malaysia sentiasa berada dalam keadaan yang baik. Usaha-usaha ini
adalah melibatkan peranan kerajaan, masyarakat dan pertubuhan bukan kerajaan.
Apa yang penting dalam memastikan hubungan etnik sentiasa dalam keadaan baik,
segala usaha ini perlu disahut oleh setiap lapisan masyarakat.
Kepelbagaian budaya dalam negara Malaysia seharusnya tidak
menimbulkan masalah perkauman. Setiap kaum ataupun etnik perlu tahu dan
memainkn peranan mereka dalam memastikan konflik perkauman seperti peristiwa 13
Mei berulang semula. Perpaduan kaum ini amatlah penting bagi menyumbang ke arah
menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020.
Dalam usaha mencari penyelesaian isu ini, ambillah peribahasa
Melayu yang menjelaskan, sesat di hujung jalan, baliklah ke pangkal jalan.
Salah faham dan pertikaian yang berpanjangan dalam kalangan kaum hanya
mendedahi kita kepada kemusnahan. Keamanan yang telah terbina sejak sekian lama
akan terkubur begitu sahaja. Oleh itu, amalkan sikap saling bersatu, ibarat ke
gunung sama di daki, ke lurah sama dituruni, hati gajah sama dilapah, hati
kuman sama dicecah. InsyaAllah, sekiranya falsafah daripada peribahasa tersebut
dipegang dengan kukuh, nescaya akan lahirlah suatu bangsa Malaysia yang kuat
kerana berpegang kepada tonggak perpaduan, bertolak ansur, sejahtera, dan
harmoni.
Sehubungan dengan ini, perpaduan yang sedia terjalin antara kaum di
negara ini perlu diperkukuhkan lagi bagi mewujudkan suasana negara yang lebih aman,
maju, selamat dan makmur. Oleh itu, segala kerjasama semua pihak seperti
kerajaan, masyarakat dan pertubuhan badan bukan kerajaan amatlah diperlukan
untuk meningkatkan hubungan etnik di nagara Malaysia.
No comments:
Post a Comment